Als u deze banner mooi vindt ga er dan met de cursor op staan en druk op uw rechter muisknop, u kunt hem dan opslaan.
Rochet und Schneider --- Motorenfabriek "De EMER" Engine factory ---Dekkers Motoren---Vissia Motoren---Hobby-Hoekje---Shows&Rallies---Foto's Panningen 2002---Welk merk is dit?---links---Brochures etc.---Rust Roest Forum-----Bladwijzer----Prikbord---Kogl&Fuchs
Machine Fabriek DEKKERS
Roosendaal
Onze Dekkers,
bouwjaar 1925,
25 pk, 20liter,
Tweetact gloeiplaat Dieselmotor met kruishoofd.
Eind jaren tachtig zochten we naar informatie over oude motoren bouwers in onze buurt. Daar we geen idee hadden hoe je zoiets moest doen, begonnen we maar wat rond te kijken en te vragen en zo vonden we de familie van deze pioniers. (klik op de motor voor het hele verhaal)
In totaal vonden we 5 fabrieken en dit is er een van.
Later gingen we natuurlijk ook naar de motoren zoeken maar alleen met bovenstaande motor hadden we geluk.
De DEKKERS fabriek zoals hij er vroeger uit zag.
Ze bouwden motoren van ongeveer 1898?? tot 1930??
Volgens de zoon van de oprichter die nog leeft, hij vertelde het ons en al geloven velen dan ook de gemeente archieven, wij geloven hem.
Hoewel Dekkers redelijk veel motoren heeft gebouwd, is hij er nooit toe over gegaan om zijn machines te standaardiseren. Overlevering wil dat hij gewoon iedere motor opnieuw uittekende op zijn dubbele met schoolbord verf geverfde deur.
Dit is de
foto van het boekje met aanbevelings brieven, de witte letters voegden
wij toe. Als u er op klikt kunt u de geschiedenis van Dekkers lezen. (klik op de motor voor het hele
verhaal)
Motorenfabriek VISSIA
Aan de overkant van de straat zat in die dagen "VISSIA" en zij maakten ook stationaire motoren. De concurrentie moet geweldig geweest zijn natuurlijk. Overlevering wil dat er op een zeker moment tientallen VISSIA's per maand werden gebouwd. Vissia's neef dhr. Otten uit Breda had op de wereldtentoonstelling namelijk een stationaire motor gezien en thuisgekomen ging hij meteen aan de slag. Hij bouwde een klein gasmotortje en na veel gepruts liep het. Dus ergens rond 1900 begonnen ze te bouwen. Deze heren gingen later ook naar Duitsland om bij Ansbach tekeningen te kopen. We hebben geen absolute zekerheid of deze ontworpen waren door Vissia, Otten of Ansbach, maar de naam van deze laatste stond onder de tekeningen.
Klik hier voorhet
hele verhaal.
Ook is niet zeker hoeveel motoren ook echt onder de naam VISSIA zijn verkocht. Wel weten we dat er in Antwerpen een "agent" zat die motoren voor hun verkocht, dat er in Duitsland veel verkocht zijn en dat er ergens in India een op moerasgas liep (die lag er 15 jaar geleden nog).
VISSIA stopte begin 20er jaren al met de productie van motoren maar de mallen bleven nog jaren bewaard. Onze contactpersoon in de Familie heeft jaren in Australië gewoond en gewerkt en toen hij terug in Nederland kwam, was er al veel geschiedenis verdwenen.
Gezien het feit dat DEKKERS nog jaren langer doorging, kunnen we waarschijnlijk aannemen dat er veel VISSIA's verschroot zullen zijn om plaats te maken voor nieuwere (Dekkers)motoren.
OTTO: 1903
Deze motor zag er verschrikkelijk uit, maar loopt nu heel mooi.
Hij is nog steeds niet gerestaureerd, dat is iets voor de toekomst.
De motoren bouwers die in 1875 de eerste interne verbrandingsmotor uitvonden met een voor die tijd goed rendement waren Otto en Lange.
Deutz cm 1922.
Later werd dat Deutz.
IHC Famous van 1912
Onze Nonpareil Famous International was een buiten kansje voor ons.
Hij loopt mooi nu, maar eerst bleef er geen isolator heel. Reden? Waarschijnlijk de accu, met een "lege" draait hij prima.
Gasmaschinenfabrik
Gerhardt Schubert
AMBERG (Bayern)
No. 295
Heinrici, voor
en na de restauratie.
We hopen dat deze mooie hete lucht motor gemaakt is voor 1900, maar weten dat niet zeker.
Hete lucht motor, maar wat is het???
Klik op de afbeeldingen voor meer foto's en informatie
Milot is een Frans Motortje, het mooie
slanke motortje loopt heel pittig. We bezoeken niet veel shows maar de
keren dat deze motor meeging dan kon je het geluidje overal overheen
horen.
De Hornsby motor is een van de eerste die een gesloten regulateur hadden.
Wel jammer want zo'n open ballen regulateur is ook erg mooi. Toch zijn we ook zo heel blij met deze Hornsby.
Robinson Gloeibuismotor
De Fabriek ging in 1905 failliet, zou deze dan van voor 1900 zijn??
Schlüter SJ 1. Omwentelingen: 250 a
300 p.m.
3 PK er zijn er maar 140 gebouwd.
BENZ
Rochet Schneider
Alles is nog niet gerestaureerd maar de meeste motoren lopen binnen korte tijd.
Klik hiernaast om nog een
paar foto's te zien.
enkele oude Folders enz.
En nu de vraag!?!?
Mogen wij u vragen of u misschien nog ergens zo'n oude motor weet, of boeken - brochures of reclame erover?
Kapot is geen bezwaar.
Heel duur wel, we zijn namelijk maar heel gewone mensen.
Weet u iets? E-mail ons dan.
Wilt u A.U.B. ons gastenboek tekenen?
old RUST oud ROEST .......FORUM
Klik hier voor de bladwijzer---click here for the Sitemap
Rochet und Schneider --- Motorenfabriek "De EMER" Engine factory ---Dekkers Motoren---Vissia Motoren---Hobby-Hoekje---Shows&Rallies---Foto's Panningen 2002---Welk merk is dit?---links---Brochures etc.---Rust Roest Forum-----Bladwijzer
other websites by this webmaster are
Andere websites van deze webmaster zijn:
Stationaire Motoren.......... Militaria 2eWO
Stationary Engines ........... Militaria WW2
Achtmaal- Zundert - Wernhout-±- pre WW2
Steam Galloper - stoom Draaimolen
©copyright Jeanne Oostvogels van Dijk
Note/opmerking: as far as we know there is no copyright the shown pictures in this site, if we are mis informed please tell us and we'll remove the picture at once / zo ver wij weten is er geen coppy right op de getoonde foto's op deze site, als we verkeerd zijn geinformeerd meld het ons dan en wij zullen betreffende afbeelding verwijderen.